Monday, November 16, 2009

Strategi Lautan Biru.(untuk renungan perwakilan di Pat GPMS dan ahli gpms)

Strategi Lautan Biru untuk IPTA Oleh: NORDIN KARDI

Masyarakat sekarang lebih terdidik daripada masyarakat dahulu. Mereka sekarang kritikal, bukan pasif seperti dahulu.

Oleh itu cakap-cakap itu mesti dilayan dan tidak boleh dibiarkan tidak dijawab. Demikian kata-kata dan kepercayaan kebanyakan pemimpin. Walaupun benar secara rasminya masyarakat kelihatan seperti lebih berpendidikan dan lebih kritikal tetapi, apabila diteliti, ‘kebijaksanaan’ mereka tidak semestinya lebih tinggi darjatnya daripada
masyarakat dahulu. Adakah kebijaksanaan negara dalam mengendalikan pengajian tinggi sekarang semestinya lebih bijaksana berbanding dengan semasa negara mengendalikan Universiti Malaya di dua kampus? Satu di Singapura dan satu di Kuala Lumpur. Atas pertimbangan inilah suatu pendekatan yang bukan semata-mata menjawab soalan, sebaliknya suatu strategi yang benar hendaklah dicari oleh universiti awam di Malaysia.
Di Universiti Utara Malaysia (UUM), kami tidak henti-henti memikir, bermesyuarat, berbengkel, membuat draf, merombak dan cuba melaksanakan pelbagai strategi untuk meletakkan universiti ini menjadi sebuah universiti yang sentiasa berupaya menjawab kehendak-kehendak negara. Banyak perkara dipertimbangkan. Sumber manusia, kelayakan dan insentif pensyarah serta pentadbir; kewangan, dengan keinginan untuk menjadi kaya seperti Harvard dengan keupayaan tunai AS$26 bilion; kurikulum, dengan keunikan kandungan yang ditawarkan; khidmat masyarakat, dengan kerja perundingan profesional dan bakti sukarela; semuanya menjadi bahan debat kami yang kadangkala menyentuh emosi sesama rakan di kampus.

Kami sedar, kami jauh di utara, universiti kami bukan universiti komprehensif (kami tidak ada fakulti perubatan, tidak ada fakulti kejuruteraan). Namun demikian, kami tetap mahu ke hadapan, kami mahu menjadi penyumbang, bukan peminta.
Kami amat yakin kami akan mencapainya, bahkan kami sudah pun melihat hasilnya. Pendekatan kami adalah untuk mencari jalan untuk tidak bersaing. Kami ingin mencipta wilayah sendiri dengan menjadikan persaingan tidak relevan.
Semasa saya taksub dengan buku-buku strategi perang psikologi suatu masa dahulu, tindakan ini diistilahkan sebagai memencilkan pesaing atau isolate your enemy. Dr. Halim, timbalan saya telah membaca buku Blue Ocean Strategy tulisan Chan Kim dan Penne Mauborgne dan dia berkata apa yang saya sering kata selama setahun setengah mengetuai UUM, semuanya ada dalam buku itu. Kalau kata-kata lama yang saya minati ialah isolate your enemy buku itu menggunakan frasa do not compete with rivals - make them irrelevant.

Kim dan Mauborgne menyebut bahawa buku strategi mereka adalah cerita mengenai setia kawan, mengenai kesetiaan dan mengenai saling mempercayai antara satu sama lain. Che Guerara atau Fidel Castro semasa menentang kuasabesar Amerika dalam peristiwa Tanjung Babi mempopularkan gagasan ini sebagai comradeship. Mungkinkah inilah yangdiperlukan oleh dua puluh universiti awam di Malaysia? Perlukah universiti awam bersaing sesama sendiri? Setiap NaibCanselor bersaing dengan Naib Canselor lain dan merumuskan siapakah lebih baik pada kaca mata pemimpin?

Strategi Lautan Biru mengingatkan, selagi organisasi atau sesiapa terus mahu bersaing di Lautan Merah Darah dia mesti selalu ingat bahawa tidak ada sesiapa yang akan kekal cemerlang! Keluarlah daripada Lautan Merah dengan persainganberdarah dan belayar ke suatu lautan yang tidak perlu bersaing sebaliknya menjadikan pesaing tidak relevan.

Apakah persoalan masyarakat awam dan pembayar cukai yang mesti dijawab oleh universiti awam? Sama ada debat di Parlimen Yang Mulia atau cakap-cakap di tepi jalan, banyak sekali pihak mempersoalkan keupayaan universiti awambersaing di peringkat global. Bersaing di dalam negeri pun tidak mampu, apa lagi hendak bersaing di peringkat global.

Demikian separuh kesimpulan mereka. Bagi menguatkan hujah, orang di Parlimen selalu membandingkannya dengannama-nama universiti terkenal di dunia. Persoalan seperti ranking ditimbul dan dibesarkan. Padahal, kepada yang rajinmembaca, mereka akan melihat universiti yang dirujuk itu pun tidak pernah bebas daripada kerisauan yang samadengan yang dialami oleh universiti awam di Malaysia.

Mari kita belajar dari Kesatuan Eropah (EU). Dunia pengajian tinggi di sana, walaupun mempunyai tradisi yang begitu lama dan menjadi asas kepada universiti di dunia lain, tidak malu-malu mengakui mereka sudah mula ketinggalan. Dunia antarabangsa dikatakan sudah tidak lagi melihat universiti Eropah sebagai rujukan utama. Mereka perlu mencari jalanpintas mengantarabangsakan diri mereka semula.

Mereka segera bertindak mengantarabangsakan diri mereka dengan mewujudkan kesepakatan selepas mereka melihattidak banyak yang akan diperoleh melalui persaingan. Menjiwai niat penubuhan EU, selepas penat berperang ratusantahun, kerjasama antara universiti sesama sendiri dalam satu negara dan dengan universiti di negara lain,pengantarabangsaan diperkukuhkan melalui perisytiharan yang diberi nama Proses Bologna yang ditandatangani olehmenteri-menteri yang bertanggungjawab terhadap pengajian tinggi bagi 29 negara pada tahun 1999.

Tujuan Proses Bologna adalah untuk melahirkan komuniti Wilayah Pengajian Tinggi Eropah atau European HigherEducation Area menjelang 2010. Deklarasi itu menetapkan supaya ada sistem yang telus dan saling mengiktiraf sistempengajian tinggi negara-negara anggota dengan tujuan supaya staf dan pelajar di Eropah mempunyai mobiliti serta bagi tujuan mempromosikan pengajian tinggi Eropah sebagai sesuatu yang sangat menarik. Dengan serta-merta setiapuniversiti di Eropah menjadi antarabangsa.

Menteri Pendidikan dan Penyelidikan Norway, Kristin Clement semasa menyampaikan ucapan dalam Persidangan..........

(diharapkan warga gpms dan para perwakilan dapat memahami akan hakikat strategi lautan biru berdasarkan petikan artikel di atas.)

No comments:

Post a Comment

Ibu Bapa Perlu Pastikan Anak Hadir ke Sekolah Sepenuhnya.

 👉Kehadiran penuh ke sekolah amat penting dalam membantu murid-murid menguasai setiap mata pelajaran yang dipelajari. 👉Anak-anak yang gaga...