Sunday, November 8, 2009

Berani Berubah atau Beranikah Berubah?

Assalamualaikum w.b.t
Tulisan ini adalah semata-mata perkongsian maklumat dan pengalaman yang digarap dari Al Quran serta Sunnah untuk tujuan dibaca dan seterusnya dinilai.Dan jauh sekali bertujuan yang tidak baik kerana sebagaimana pesanan Al quran " sebahagian besar daripada sangkaan itu adalah dosa ".
Kepada semua pembaca yang dihormati,sebut pasal BERANI,ianya merupakan sifat semulajadi yang diciptakan Allah dalam setiap diri manusia.Lawan kepada sifat BERANI ini ialah TAKUT,maksudnya,kiranya anda seorang yang BERANI,maka anda bukan seorang yang penakut, tetapi kiranya anda seorang yang penakut,sudah tentu anda bukan seorang yang BERANI.
BERUBAH pula bolehlah dikatakan sebagai anjakan dari satu perkara,sifat atau sebagainya kepada satu perkara yang samada lebih baik atau lebih buruk dari yang asal. Dan bila menyebut tentang perkara BERANI BERUBAH sebenarnya boleh dikatakan sebagai satu laungan yang menepati konsep kehidupan yang dianjurkan oleh Islam.Ini kerana dari mafhum firman Allah dalam Surah Ar Ra'du ada menyebutkan tentang PERUBAHAN.

Maksud firman Allah :" Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah sesuatu kaum / bangsa / masyarakat / komuniti manusia sehinggalah mereka sendiri memulakan perubahan dari diri mereka ".

Kesimpulannya,sebenarnya hakikat perubahan itu bermula dari diri sendiri kemudian diterjemahkan ke dalam masyarakat atau komuniti disekeliling kita.Dan kalau kita ingin melakukan perubahan itu,maka tidak dapat tidak yang pertama sekali ialah dengan cara kita menilai diri,untuk mencari kekuatan dan kelemahan diri,yang mana setiap kekuatan yang ada itu dapat dimantapkan manakala kelemahan itu dapat dicari kaedah mengatasinya agar tidak selamanya menjadi lemah.Orang yang nak berubah tidak akan sibuk mencari kesalahan orang lain,tetapi akan 'menyibukkan' dirinya untuk mencari kesalahan/kesilapan/kelemahan diri..kerana yang ingin berubah itu ialah dirinya bukan orang lain.Dan dengan sebab itulah maka kita melihat pada hari ini mengapa pertubuhan/organisasi/persatuan gagal untuk berubah kepada tahap yang lebih baik.Jawapannya kerana pada mulanya memang mengajak kepada perubahan,tetapi diri orang lain yang berubah,akan tetapi diri sendiri tidak terurus dengan pelbagai sikap negatif.Bak kata remaja sekarang macam 'hampeh'.
Oleh itu,bila kita mengajak kepada slogan "berani berubah "maka akan datang soalan berikutnya iaitu "beranikah berubah".


Biro Dakwah GPMS Sitiawan

No comments:

Post a Comment