Saturday, January 30, 2010

1Malaysia.....Halatuju Pelajar Melayu

Assalamualaikum w.b.t.
Kepada semua yang melayari blog ini diucapkan ribuan terima kasih atas kesudian anda semua.Kali ini penulis ingin mengajak pembaca-pembaca semua untuk melihat kembali slogan 1Malaysia yang dilaungkan oleh Perdana Menteri kita Dato' Seri Najib ketika mana beliau diberikan amanah untuk menjawat jawatan Perdana Menteri oleh Allah s.w.t. Ketika itu beliau melaungkan slogan 1Malaysia untuk rakyat Malaysia sebagai tanda keperihatinan dan kesungguhan beliau dalam membentuk Negara Bangsa Malaysia.Dan penulis tidaklah mahu menulis tentang perkara itu.Kerana tanggungjawab rakyat yang diamanahkan oleh Allah s.w.t ialah taat kepada pemerintah dalam setiap perkara selagi mana perkara tersebut tidak mengarah atau menuju kepada maksiat.
Cuma penulis melihat,ketika pemimpin negara silih berganti,dan mereka membawa pembaharuan demia pembaharuan,tapi penulis melihat keadaan,sikap dan mentaliti sebahagian besar umat Melayu tetap tidak berubah.Berbanding dengan bangsa-bangsa lain, kita melihat begitu banyak kemajuan yang diperolehi kesan dari kesungguhan mereka untuk mengubah cara hidup serta mentaliti kehidupan mereka.
Tetapi,apa yang jadi kepada umat Melayu pula ialah mereka tenggelam dalam keseronokan dan sedikit kesenangan yang bila-bila masa boleh disentap oleh bangsa lain.
Manakala halatuju pelajar-pelajar Melayu nya pula kadang-kadang jalan lurus,kadang-kadang ke kanan,kadang-kadang ke kiri dan ada masa langsung hilang arah tuju serta matlamat.Kalaulah penulis berhentikan kereta dan duduk selama 10 minit di depan Pasaraya Bilion di Manjung ketika waktu pulang bagi pelajar-pelajar sekolah menengah,pelbagai aksi dapat dilihat.Ada yang naik motor tak pakai topi keledar, ada yang naik motor tak pakai topi keledar sambil merokok,ada yang berpimpin tangan lelaki dan perempuan,pakaian sekolah setakat di pintu pagar sekolah,seinci lepas dari pintu pagar,baju sudah pun berada di dalam beg.
Jadi sebenarnya....1Malaysia untuk siapa?

Biro Dakwah GPMS Caw. Sitiawan
Tulisan ini adalah pendapat peribadi daripada penulis.

No comments:

Post a Comment

Ibu Bapa Perlu Pastikan Anak Hadir ke Sekolah Sepenuhnya.

 👉Kehadiran penuh ke sekolah amat penting dalam membantu murid-murid menguasai setiap mata pelajaran yang dipelajari. 👉Anak-anak yang gaga...