Thursday, December 17, 2009

RENUNGAN:

UTUSAN MALAYSIA 17.12.2009.

Sokong titah Sultan Selangor:

SEAKAN senada dan seirama, begitulah senario yang boleh dikatakan bagi menggambarkan pentadbiran kerajaan negeri yang diperintah oleh pakatan tiga parti iaitu DAP, Keadilan dan Pas. Tindakan mereka juga saling mengikut antara satu dengan yang lain.Jika sebelum ini, digambarkan bahawa semua yang dilakukan oleh kerajaan Barisan Nasional adalah tidak tepat serta membazirkan wang rakyat serta pelbagai lagi tohmahan serta fitnah juga turut dilemparkan. Tetapi selepas menang tampuk pemerintahan negeri itu langsung tidak berubah atau tiada usaha pembangunan yang dibuat.Kebanyakan masa habis dengan aktiviti politik untuk mengukuhkan sokongan kepada individu tertentu dalam parti dan parti yang mereka wakili.Janji serta manifesto yang diuar-uarkan sebelum ini lenyap, tidak diketahui apakah tindakan selanjutnya daripada mereka.Oleh yang demikian, titah Tuanku Sultan Selangor bersempena hari keputeraan baginda yang ke-64 hujung minggu lalu satu perkara yang tepat dan wajar diberikan perhatian oleh semua pihak.Memetik titah baginda: "Janganlah banyak bercakap sahaja tetapi hendaklah melaksanakan perkara-perkara berfaedah kepada rakyat".''Beta percaya rakyat pada masa sekarang ini lebih selesa berbincang dan bercakap mengenai pembangunan dan kesejahteraan daripada bertelagah soal-soal politik.'' Titah Tuanku Sultan seakan menghidu sesuatu yang kurang enak sedang berlaku, kepincangan hilang kepercayaan terhadap penjawat awam negeri dan perbalahan terhadap pelbagai isu yang melibatkan portfolio Exco yang saling bersilang tugas juga harus dihentikan segera.Meskipun tidak bermastautin di Selangor, pengalaman di Pulau Pinang juga hampir sama bagi kami di sini. Pelbagai isu baik dari aspek pembangunan negeri hingga kepada isu yang remeh-temeh seakan tidak dipedulikan. Malah isu-isu ini dijadikan bahan berceramah politik yang menjelikkan bagi rakyat.Tugas utama pemimpin negeri serta barisan Exconya adalah untuk mentadbir negeri dalam merancang serta melaksanakan usaha pembangunan dalam semua bidang akan tetapi ia seakan gagal atau di kesampingkan. Agenda ceramah politik adalah lebih penting daripada tugasan hakikinya.

Oleh itu, Sekretariat Perhimpunan Melayu Pulau Pinang menjunjung kasih atas titah Tuanku Sultan Selangor dan kami menyokong penuh pandangan serta pendapat Tuanku Sultan.
Semuanya adalah ke arah menyatupadukan umat Melayu dan menyuburkan amalan demokrasi yang diamalkan sejak negara mencapai kemerdekaan.
MOHD. ZUHAILI JAMALI Setiausaha
Sekretariat Perhimpunan Melayu Pulau Pinang

(Komen blogger-Kuasa yang ada gunakanlah untuk pembangunan rakyat)

No comments:

Post a Comment

Ibu Bapa Perlu Pastikan Anak Hadir ke Sekolah Sepenuhnya.

 👉Kehadiran penuh ke sekolah amat penting dalam membantu murid-murid menguasai setiap mata pelajaran yang dipelajari. 👉Anak-anak yang gaga...