Friday, December 4, 2009

Malas Dan Lemah ( Bahagian 1 )

Assalamualaikum w.b.t.
Zulhijjah 1430 kini semakin hampir untuk melabuhkan tirainya.Bagi setiap Muslim,bulan ini merupakan bulan yang terakhir dalam kiraan Taqwim Hijri.Ini bermakna,semakin hampir berlalunya Tahun 1430 H,dan akan masuk pula Tahun 1431 H.Sepanjang Tahun 1430H, apakah pencapaian ataupun kemajuan yang telah kita (umat Islam)capai khususnya Umat Islam di Malaysia.
Kita melihat,saban hari Umat Islam semakin terkebelakang dalam lapangan kehidupan, samada dalam kehidupan beragamanya,kehidupan bermasyarakatnya,ekonominya serta akhlaknya dan juga beberapa aspek lain.Benarlah apa yang dikatakan oleh Rasulullah s.a.w suatu ketika dahulu,bahawa penyakit umat terdahulu akan terkena kepada umat akhir zaman ini,bahkan yang lebih parah bilamana penyakit itu terkena kepada Umat Islam.
Ada juga teori dan pandangan menyatakan bahawa semuanya berpunca daripada tiadanya ilmu atau kurangnya penguasaan ilmu pengetahuan di kalangan Umat Islam.Tetapi disebalik penyakit tersebut ada sebenarnya penyakit lain yang membawa kepada penyakit tersebut.
Kita pernah diajar oleh Baginda Rasulullah s.a.w tentang satu doa yang berbunyi :

" Ya Allah aku berlindung kepadaMu Ya Allah daripada sifat lemah dan malas "

Kadang-kadang kita tidak mengambil berat tentang peranan doa dalam kehidupan yang mengakibatkan kita endah tak endah dengan apa yang disampaikan oleh Rasulullah s.a.w. Kita lebih selesa dengan teori-teori Barat.Sedangkan kalau dilihat sehalus-halusnya kepada kedua-kedua penyakit tersebut,kedua-duanya datang dari dalam diri. Ini bermakna,kedua-dua penyakit ini adalah penyakit rohani yang mana bila terkena kepada seseorang,perintah dan suruhlah dibuat apapun,dia tidak akan melakukan perkara tersebut dan dilakukan pun,bagai melepas batok di tangga.
Tetapi persoalannya,mengapa Rasulullah s.a.w mengajarkan doa ini kepada kita khususnya Umat Islam?Pada hari ini,kita telah pun nampak rahsia dan hikmah di sebalik doa Rasulullah s.a.w ini,kerana kedua-dua penyakit ini lebih banyak terkena Umat Islam yang menyebabkan terjadi banyak kerosakan dan ketinggalan dalam lapangan kehidupan.
Kerana malaslah,pada hari ini masjid kosong,kerana malaslah,murid dan pelajar sekolah tidak ke sekolah/kalau ke sekolah bukan untuk tujuan belajar,kerana malaslah,Umat Islam tidak mahu berfikir panjang,hinggakan tertipu dek pelbagai janji palsu musuh dan juga rakan sejawat ataupun sesiapa sahaja,kerana malasdan lemahlah,pelbagai krisis terkena kepada Umat Islam,dadah,hutang,perempuan dan banyak lagi datangnya dari penyakit malas dan lemah.
Timbul persoalan,adakah orang kafir itu membaca doa Rasulullah s.a.w yang mana sifat malas ini tidak terkena kepada mereka?Jawapannya tidak!!!Mereka tidak membaca tetapi mereka mengkaji segala pesanan-pesanan ini yang membawa kepada pencarian kaedah bagaimana cara untuk mengelak diri dari terkena penyakit ini.Itu sebabnya,kalau anak Cina malas belajar,disuruhnya kerja atau apa jua perbuatan yang boleh membawa kepada perbuatan tidak membuang masa.Tidak dinafikan,memang ada sebahagian dari mereka yang terkena penyakit ini,telah dikatakan sebelum ini,penyakit ini akan terkena kepada semua,cuma yang paling ramai ialah masyarakat Islam itu sendiri.Dimanakah silapnya? Fikir-fikirkanlah...

Biro Dakwah GPMS Sitiawan

No comments:

Post a Comment

Ibu Bapa Perlu Pastikan Anak Hadir ke Sekolah Sepenuhnya.

 👉Kehadiran penuh ke sekolah amat penting dalam membantu murid-murid menguasai setiap mata pelajaran yang dipelajari. 👉Anak-anak yang gaga...