Monday, November 27, 2023

Pokok Kelapa dan Pokok Betik Sumber Rezeki.

 



Pokok kelapa atau dikenali sebagai pokok nyiur sejenis  tumbuhan yang mudah didapati di kampung-kampung.Tanaman ini mudah hidup dan sesuai dengan suasana perkampungan.Begitulah juga dengan Pak Mat yang mempunyai kebun kelapa.

           Pak Mat akan menjual buah kepala muda pada setiap hari kecuali hari Jumaat bermula jam 11:30 tengah hari hingga jam 6:00 petang.Di samping menghilangkan dahaga dan rasa air kelapa muda yang enak,air kelapa muda dapat memberikan kesan yang baik kepada kesihatan.

              Manakala buah kelapa tua pula diproses dijadikan santan ,.Jualan  santan ini dilakukan oleh anak Pak Mat yang bernama Hasan.Pasaran santan memang dapat mendatangkan keuntungan lebih-lebih lagi pada musim perayaan.




               Buah betik pula menjadi pilihan jiran Pak Mat iaitu Pak Abu,Pak Abu mempunyai ladang betik yang agak luas.Pasaran betik kian hari kian meningkat..

                    Di samping itu,betik mempunyai banyak faedah untuk kesihatan,antaranya melegakan keradangan,mengatasi masalah pencernaan dan dapat meningaktkan kesihatan jantung.
                                  

                                  Kebiasaannya Pak Abu akan menjual buah betiknya kepada pemborong-pemborong buah yang datang ke kebunnya.Harga buah betik yang stabil dapat mengimbangi keuntungan.Ini memberikan masa depan yang cerah kepada pekebun betik seperti Pak Abu.



No comments:

Post a Comment

Adakah Anak Anda Membaca Buku?