Friday, November 10, 2023

Murid Tahun Satu dan Prasekolah Tidak Boleh Membaca?

 

Apabila murid lepasan Tahun 6 tidak menguasai kemahiran membaca,mengira dan menulis,sudah pasti timbul pelbagai persoalan.Namun bagaimana jika murid Tahun Satu dan prasekolah tidak menguasai kemahiran membaca?

          Lantaran itu wajarkah kegagalan murid Tahun Satu dan prasekolah yang gagal menguasai kemahiran membaca ini diberikan tumpuan utama oleh  pihak sekolah.Tindakan susulan perlu diberikan kepada murid-murid itu,sebelum mereka melangkah belajar di Tahun 1 dan memasuki Tahun 2.

           Bahkan,peranan ibu bapa hendalah seiring dengan pihak sekolah dalam membantu penguasaan murid-murid itu untuk menugasai kemahiran membaca.

            Oleh itu,kegagalan murid - murid Tahun 1 dan prasekolah menguasai kemahiran membaca ini memerlukan  komitmen yang erat dan padu antara ibu bapa dan pihak sekolah.Usah biarkan murid-murid ini terkapai-kapai dalam menempuh dunia persekolahan.Mereka perlu dibantu agar boleh menguasai kemahiran membaca.

No comments:

Post a Comment

Ibu Bapa Perlu Pastikan Anak Hadir ke Sekolah Sepenuhnya.

 👉Kehadiran penuh ke sekolah amat penting dalam membantu murid-murid menguasai setiap mata pelajaran yang dipelajari. 👉Anak-anak yang gaga...