Thursday, November 5, 2020

Pentaksiran Bilik Darjah dan Penilaian Sumatif?

 Sesi persekolahan tahun 2020 sudah hampir ke penghujungnya,namun umum telah mengetahui bahawa sesi persekolahan pada tahun ini terdapat perbezaannya,yakni dunia berhadapan dengan  wabak Covid-19.

   Pun begitu,sekolah tetap beroperasi mengikut   'kebiasaan baharu."Lantaran itu sebelum tamatnya sesi persekolahan tahun 2020 sudah semestinya murid-murid di Tahap 1 dan Tahap 2 akan melalui sesi pentaksiran  dalam melihat tahap perkembangan pencapaian mereka dalam setiap mata pelajaran.

     Sama ada melalui pentaksiran bilik darjah atau penilaian sumatif,yang pasti setiap individu murid itu akan diteliti akan pencapaian mereka dalam setiap mata pelajaran bagi tahun 2020.Pihak sekolah akan menganalisis setiap data yang diperoleh.

     Justetu itu apa akan berlaku kepada murid yang kerap tidak hadir ke sekolah pada tahun ini,atau terdapat murid yang tidak hadir sewaktu sesi pentaksiran diadakan,apa pencapaian mereka?

     Ibu bapa dan penjaga wajar mengambil berat akan hal ini.Pencapaian anak-anak  mereka dalam pelajaran di sekolah pada tahun ini,akan dijadikan ukuran bagi sesi persekolahan tahun 2021.

      Kepada murid-murid tahun 6,selamat belajar di sekolah menengah pada tahun 2021,kepada murid-murid tahun 5 ,selamat memasuki tahun 6 pada tahun 2021.

       Bersama-samalah kita berdoa agar sesi persekolahan tahun 2021 akan  dilalui  dengan lancar.

No comments:

Post a Comment

Adakah Anak Anda Membaca Buku?