Sejak Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung ditubuhkan sebagai sebuah badan belia yang menjurus kepada pendidikan anak-anak Melayu,penggeraknya disebut dengan nama seperti gurkha,dan kini gurkha diganti dengan nama Biro Badan Bertindak GPMS.(BBBGPMS).Lantaran itu blog bbbgpms ini bukanlah semestinya pendirian Gpms, Gpms Perak,ia hanyalah cetusan rasa ahli bbb itu sendiri.Bahkan Blog BBB Gpms Sitiawan juga bukan bermakna ada kaitannya dengan Gpms Sitiawan.
Sunday, August 17, 2014
Menjengah Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025.
1:Sejak Malaysia mencapai kemerdekaan pendidikan merupakan elemen penting dalam pembangunan modal insan dan kemakmuran negara.Perpaduan rakyat yang pelbagai kaum,agama dan budaya,menjadi satu eleman teras yang amat penting dalam membina Malaysia yang sejahtera pada sepanjang masa.(cabaran abad ke-21)
2:Para ibu bapa dan pertubuhan belia harus ambil tahu akan hakikat dan hala tuju pelan ini,lebih-lebih lagi ahli-ahli dan pimpinan GPMS.
3:Pelan ini bergerak atau dirancang melalui tiga gelombang,gelombang 1,2 dan 3.
-gelombang 1(tahun 2013-2015),gelombang 2(2016-2020),gelombang 3(2021-2025)
4:Asas pelan ini,dirancang melalui suara hati rakyat Malaysia melalui beberapa sidang meja bulat,dialog nasional dan rundingan awam.Seterusnya dinilai oleh beberapa panel penilai bebas antarabangsa.
5:mencakupi pendidikan prasekolah,pendidikan berprestasi tinggi,pendidikan vokasional,pendidikan teknikal.
6;Kurikulum dan pentaksiran pendidikan di negara ini mesti selaras dengan tanda aras peringkat pendidikan antarabangsa.Kemahiran berfikir aras tinggi dititikberatkan.
7:Bahasa Malaysia sebagai bahasa Ilmu,manakala pencapaian Bahasa Inggeris dipertingkat agar boleh setara dengan standard Cambridge English.
8:Pendidikan Islam,mncakupi juga dengan konsep Pendidikan Seumur Hidup,perkembangan teknologi masa depan.(diambilkira)
9:Memberi peluang kepada Pendidikan Khas,yakni kategori murid yang berkeperluan khas,contohnya,
murid yang ada masalah penglihatan,masalah pendengaran,kesukaran bertutur,kurang upaya fizikal,kurang upaya pelbagai dan masalah pembelajaran seperti Autisme,sindrom down,disleksia dan ADHD.Oleh itu sewajarnya melalui Program Inklusif,yakni murid keperluan khas wajar dan boleh mendapat akses kepada sekolah arus perdana.
10)Akhirnya sebagai pertubuhan pendiidkan Melayu ahli dan pimpinan Gpms harus peka dengan arus perubahan pendidikan negara.Gpms harus bergerak bersama-sama dalam meningkatkan mutu pendidikan anak-anak Melayu khasnya dan anak-anak Malaysia amnya.
*untuk maklumat lanjut sila rujuk buku PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN MALAYSIA 2013-2025.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Ketemu lagi UASA 2024/2025
Adakah anda telah bersedia untuk menduduki Ujian Akhir Sesi Akademik 2024/2025? JIka belum,segeralah membuat latihan dan ulang kaji mata ...
-
Kes buli seperti tidak berkesudahan.Mengapa terjadi,tunggu siasatan terperinci.Molek juga peraturan penggunaan seterika disemak semula ber...
-
YAB TAN SRI MUHYIDDIN YASSIN PERDANA MENTERI MALAYSIA KE-8 Syabas dan tahniah,didoakan agar YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin Perdana...
-
Kemahiran Dwibahasa antara aspirasi murid yang termaktub dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025. Oleh itu aktiviti lis...
No comments:
Post a Comment